2020-04-23
Möt Jan Rundgren, designern som jobbat med bland andra HM, IKEA, Filippa K, Plantagen och Mio, varit kreativ chef på Svenska moderådet, gett ut en trädgårdsbok och har koll på inredningstrender.
Namn: Jan Rundgren
Familj: maken Lars Ring
Bor: På Södermalm vid Zinkensdamm i Stockholm
Yrke: Designer och inredare inom interiör/trädgård
Fotograf porträttbild: Jonas Gustavsson
Hej Jan, du har en imponerande och lång karriär som designer, kan du dela med dig till våra läsare vad du jobbar med och vad du gjort tidigare?
- Jag har tack och lov väldigt svårt att sätta en titel på mig själv, för jag har ett väldigt varierat och roligt jobb! Jag är utbildad designer och har gått Anders Beckmans School of design i Stockholm. Mitt allra första jobb efter skolan var som designer på H&M och Boomerang. Det blev åtta väldigt lärorika och roliga år.
- Därefter startade jag mitt egna företag och blev designkonsult. I och med det blev mitt arbete mer varierat än tidigare, vilket passade mig bra, och under de 30 års jag nu arbetat som designer har jag bland annat jobbat med varumärken som COOP, Twilfit; IKEA, Rusta, Årets kock, Tretorn, Fillipa K, Åhléns, Mio med flera.
- Jag har också haft ett roligt uppdrag som kreativ chef för Svenska moderådet. Det innebar att ta fram trender och färger inför kommande säsonger för kunder från varierande branscher. Utöver detta blev det även inredningsuppdrag, mässmontrar och trendföredrag på mässor både i Sverige och utomlands. Det har alltså funnits en bred bredd i min karriär och det i sin tur bidrog till att jag fick jobbet som designchef på Plantagen. Och med det kom förfrågningar om att rita trädgårdar - från koja till slott.
- Tillsammans med två kollegor har jag även arbetat med Elmia Garden, en av branschens största trädgårdsmässor, och då med att ta fram trender inom trädgård inför kommande säsonger. Det var även genom Elmia Garden som jag fick uppdraget att rita och färgkordinera rabatter för kungaparets Solliden på Öland. Tillsammans med min man Lars Ring har jag också gett ut trädgårdsboken "Växtriket, att skapa en trädgård”.
Berätta om arbetet med Miokatalogen
- För tio år sedan fick jag Miomöbler som kund. Arbetet där har varit trender, färger och utbildning av deras butiksinredare. Men det allra roligaste uppdraget är att få vara med och skapa bilderna till Miokatalogen. Det är en storproduktion som görs av ett lagom stort team och som kräver mycket kreativitet men också oerhört mycket logistik. Mio är ett enormt framgångsrikt företag och det är väldigt roligt att få vara med på den resan!
Hur hittade du D-COR?
- Jag hittade er på nätet och tycker att ni har ett sortiment som har en bredd och fungerar bra. För många tror jag att stuckatur står för en äldre lite dekorerad stil. Men jag använder era produkter både i klassiska och moderna miljöer. Framförallt är det lätt att jobba med era produkter och variationerna är ju oändliga. I vårens Miokatalog har vi exempelvis med både lister som hela väggpaneler. Just nu håller jag på med att rita om ett trapphus där jag använder era lister. Till detta uppdrag har jag tagit fram tre olika förslag, ett modernt, ett klassiskt och ett som är en mix av båda. Och det är det som är bra med ert sortiment – att det ger obegränsade kreativa möjligheter. Dessutom är det hyggliga priser. Jag är även väldigt förtjust i era LED-lister för indirekt belysning.
Vilka trender gäller våren 2020?
- Naturen och hantverket fortsätter att inspirera oss. Med tanke på vad vi hitintills varit med om under den här märkliga våren blir det ännu mer självklart hur viktigt det är att leva nära naturen, och i harmoni med sig själv.
Finns det någon trend som är helt ute enligt dig?
- Detta är en vanlig fråga som journalister ofta ställer. Det är lätt att säga att ett plagg eller pryl är helt ute och den som läser det kanske då hajar till och tänker ”O nej! Det är ju precis vad jag har på mig.” Eller kan man skratta åt grannen som är hopplöst ute och med detta bekräfta hur bra smak man själv har som gjorde sig av med fel pryl i rätt tid.
- Det som är mer intressant i vår bransch är att ha rätt sak att sälja när kunden som mest frågar efter det. Till exempel materialet sammet. Det har ju varit värsta volymvaran i flera säsonger. Nu ser vi att det mattas av något. Jag skulle därför kunna säga att det var sammet som var helt ute, men å andra sidan känns det inte rätt att jag stått och sagt att ett material är stekhet under flera säsonger för att sedan totaldissa och säga att det är helt ute när det hänger hemma i många svenskars fönster. Även de som levererar trender måste ha ett längre perspektiv och känna ansvar för det de talar om.
För den som har en tight budget – vad ska denne satsa på?
- Kvalitet, design och inredning som håller, gärna i flera generationer tycker jag man ska satsa på. Varför inte något antikt till det moderna! Jag tänker ofta på hur länge räknar jag med att ha eller använda den här produkten, hela livet, eller under en kortare period i livet. Har man småbarn kanske man inte köper en cremefärgad soffa från Svenskt tenn, utan en soffa med tvättbart överdrag i en neutral modell.
- Att ha ett hem med en neutral bas är ett säkert kort. Både när det kommer till färg och material. Till detta kan man ju sen addera med säsongens färger och mönster. På så sätt kan man med lätthet alltid ha ett hem som känns aktuellt. Själv gillar jag textil i hemmet. Det är lätt att byta och behöver inte kosta skjortan.
- I dag går det tack vare ett ibland för stort utbud skapa sig en personlig stil som passar både sitt hem och sin plånbok. Det har nog aldrig funnits så mycket produkter att välja på som det gör i den tiden vi lever i nu.
Finns det något du skulle vilja göra till en trend men som (ännu) inte är det?
- Jag kan inte känna att jag saknar något. Kanske är det så att vi har lite för mycket kortsiktiga trender. Vi behöver tänka ännu mer långsiktigt och därför talas det mycket om hållbarhet nu. Hållbarhet tror jag är det ord som vi kommer att minnas från den här konstiga tiden som vi lever i just nu. .
Ser du någon trend på gång inom stuckatur?
- De lite mer släta profilerna känns moderna och väldigt rätt i tiden. Samtidigt som det har en klar koppling till Art deco-stilen som varit populär senaste säsongerna. Detta känns som det tilltalar en mer modern miljö. Här ser jag en kund som kanske inte tänkt på stuckatur tidigare. Stuckatur med belysning tror jag mycket på. Det är ett nytt sätt att jobba med belysning i det egna hemmet. Detta är något som man tidigare mest sett i offentliga miljöer.
Produkter från D-cor i Mio Möblers bilder
Vi säger stort tack till Jan för intervjun. Vill du komma i kontakt med Jan, skicka e-post till [email protected]
Samtliga interiörbilder tillhör Mio Möbler, se mer på Mio.se