Vanliga frågor

Hur lång är leveranstiden?

Lagervaror lämnar vårt lager inom 3-5 arbetsdagar oavsett fraktsätt. Beställningsvaror eller varor som tillfälligt är slut har en längre leveranstid.

Beräknad leveransdag finns för varje produkt på produktsidan och för hela ordern i kassan.
OBS! Det är en beräknad leveransdag och inte en garanterad leveransdag. Om din beställning måste ske med hemleverans är beräknad leveransdag den dagen då du kan boka tid för hemleverans från transportföretaget. Räkna då med att det tar ytterligare en dag innan du har din beställning till leveransadressen. Beroende på var i landet du bor kan leveranstiden bli +- en dag.

Läs mer om leveranser under Beställning & Leverans

Leveranstid provpaket
Leveranstid för provpaket som skickas med Early Bird är 2 arbetsdagar.

Hur går leveransen till?

Leveranssättet varierar beroende på produkt. Vilket sätt som din vara levereras på anges på hemsidan i varukorgen. Hemleverans sker normalt vardagar mellan 08.00-18.00 till närmsta port, grind eller garageuppfart. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon/SMS av transportföretaget dagarna innan leverans för mer information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget.

Mindre försändelser (t.ex takrosetter, dekorationer, lister upp till 150 cm) levereras till ditt lokala paketombud där du hämtar ut paketet när det passar dig. Du blir aviserad via sms eller brev när ditt paket finns för hämtning.

Kan jag ändra leveransadress?

Om du väljer att betala med My Riverty kan du ändra leveransadress genom att bekräfta ny leveransadress genom BankID. Om du betalar med Swish så bestämmer du själv vilken leveransadress du vill ha. OBS. Vi kan inte ändra leveransadress i efterhand om du har valt betalsätt Faktura eller Delbetalning.

Min leverans var skadad vid ankomst, vad gör jag?

Skulle din produkt vara skadad vid ankomst gör du en reklamation genom att kontakta vår kundtjänst. Vi tar sedan kontakt med dig så fort som möjligt. Kontakta oss gärna om du har några frågor.

Observera att skadan skall noteras på fraktsedeln tillsammans med chauffören när du tar emot leveransen. Detta är mycket viktigt då du ej kan hävda en transportskada i efterhand. Skadan ska även dokumenteras med foto, även om skadan ej syns förrän du tagit av emballaget. Högst inom 14 dagar efter mottagen leverans.

Lagervara och tillverkningsvara?

Lagervarorna är redo att skickas ut till dig så snart som möjligt, dock kan även lagervaror ta slut och vi förbehåller oss rätten att detta kan uppstå.

Tillverkningsvaror är produkter som tillverkas specifikt efter ert önskemål, dessa varor kan inte returneras. Vid beställning av tillverkningsvaror får du ett ”sista datum” för ändring eller makulering till din e-post. Efter detta datum går ordern in i produktion och då kan ändringar eller makulering inte längre utföras.

Hur blir jag aviserad?

När ordern skickas från oss får du ett mail samt ett SMS med sändningsnummer och en länk som gör det möjligt för dig att spåra försändelsen. Speditören kommer sedan att avisera dig dagarna innan leveransen via telefon/sms, du får då förslag på dag och en tidsintervall för leverans.

OBS! Hemtransport måste bokas inom 4 dagar från avisering från speditören erhålles annars utgår en avgift om 345 kr/dag.

Jag får ingen träff på mitt sändningsnummer, vad gör jag?

En föravisering skickas till dig samma dag som din leverans lämnar lagret. Om din spårningslänk inte fungerar var vänlig kontakta kundtjänst.

Kan jag få min order levererad senare?

Om du önskar att din order levereras vid ett senare tillfälle, är det möjligt att göra detta innan ordern har skickats. Vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt för att anpassa leveransen efter dina behov. Vi är här för att hjälpa dig!

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden till utlämningsställe är mellan 69 kr – 189 kr.

Det är alltid hemleverans vid köp av list över 150 cm eftersom dessa är för långa för att få lov att skickas till utlämningsställe eller ombud, fraktkostnad för hemleverans är 345 kr. 

Beräknad leveransdag

Varje produkt har ett beräknat leveransdatum. Det är den produkt med längst leveransdatum för beställningen som bestämmer när du får leveransen. Detta är ett datum då produkten bör finnas för hämtning hos DHL ombud eller om det gäller hemkörning att leveransen kan bokas från DSV. Leveransen kan ske både tidigare och senare beroende på var i Sverige du bor, datumet är ett beräknat datum som tar hänsyn till den genomsnittliga leveranstiden. Normalt sett sker leveransen 3-5 arbetsdagar efter beställningsdatum. Vi reserverar oss för leveransförseningar som är orsakade av våra transportörer.

Hemkörning levereras inte ut med automatik utan du som kund bokar en tid med DHL, du får en föreslagen tid i din avisering som du kan godkänna eller boka om till en mer passande tid då du vill att beställningen ska levereras.

Varför kan jag bara välja hemleverans?

Alla paket som är längre än 150 cm kan man inte skicka till sk ombud, t.ex. till din mataffär. De måste skickas direkt hem till din dörr. De flesta av våra lister är 200 cm och längre.

Hur gör jag om jag vill returnera en vara?

Vid retur kan du antingen skicka mejl till [email protected] eller ringa kundtjänst på 0770-337 335.
OBS! Det är alltid du som kund som står för returkostnaden.

Hur lång är er returrätt?

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Stuckatur i Sverige istället hela 30 dagars ångerrätt från det att du tar emot varan. Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten. Vid retur kan du antingen skicka mejl till [email protected] eller ringa kundtjänst på 0770-337 335.

Är det fri retur hos er?

Returen ska ske med Posten Företagspaket, DHL Företagspaket, Schenker Företagspaket eller med Fedex och du som kund står för returkostnaden. Du kan också fråga oss vad vi skulle ta för en returfrakt. Kunden har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller till paketutlämningsställen.

Om vi skickat fel vara till dig står vi för returkostnaden.

Hur lång tid har jag på mig att skicka tillbaka min vara?

Från det att du mottagit dina fraktsedlar har du 30 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Om du ej använt dina fraktsedlar inom 30 dagar kommer vi att stänga ert returärende och returrätten hävs.

Hur kan jag få veta status på min order?

Vi skickar alltid bekräftelsemail så fort din order kommit in i vårt system. I bekräftelsemailet finns det en länk där du kan kontrollera status på din beställning. När beställningen lämnat lagret får du ännu ett mail från oss med sändningsnummer och en spårningslänk så att du kan följa transporten av din beställning.

Hur avbokar jag min order?

Om du behöver avboka din order, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Du kan mejla oss på [email protected] eller ringa till 0770-337 335 för att hantera din avbokning.

Observera att om din order redan har skickats, är det inte längre möjligt att avboka den. Om paketet inte hämtas ut kommer det att behandlas som en retur och kostnaden för detta kommer att belasta dig som kund.

Var är min order?

Samma dag som din beställning lämnar vårt lager får du en föravisering via e-post med en spårningslänk så att du kan följa din beställning.

Kan jag få hjälp vid min beställning?

Absolut, du kan alla vardagar mellan 09-16 ringa vår kundtjänst för att få hjälp med din beställning.

Vad har ni för betalningssätt?

Vi erbjuder:

  • Kortbetalning
  • Swish
  • Direktbetalning via internetbank
  • Faktura 14 dagar netto utan extra kostnad
  • Delbetalning

När får jag min faktura?

Om du valt faktura eller delbetalning som betalsätt skickas fakturan till dig från vår samarbetspartner Riverty samma dag som beställningen lämnar vårt lager.
För att logga in på Riverty: https://my.riverty.com/sv-se

Vad är skillnaden mellan materialen?

Vad är skillnaden mellan materialen?

Polyuretan/Profoam

Polyuretan och Profoam är båda slagfasta, hårda material med en tjock, fin vit yta som gör att detaljerna på ornamenterade lister framträder tydligt och fint. Dessa material är lämpliga för både inomhus- och utomhusbruk. Polyuretan och Profoam är premiummaterial som är särskilt rekommenderade för användning i områden där det finns risk för stötar, eftersom de är mycket robusta och enkla att reparera om olyckan ändå skulle vara framme.

Polystyren (Frigolit)

Polystyren, även känt som frigolit, är inte lika fast som polyuretan men fungerar utmärkt för mindre lister. Större taklister är dock mindre fasta och bör sågas med en fintandad såg med varsamhet. Frigoliten har inte en lika fin och slät yta som polyuretan, men när den placeras högt upp på väggen syns denna skillnad knappt. Polystyrenlister är mer kostnadseffektiva, vilket gör dem till ett prisvärt alternativ. De är dock inte lämpliga att placera på låg höjd, utan rekommenderas för användning i tak eller högt upp på väggar.

För lister, paneler eller motsvarande som ska placeras i "nå-höjd" bör endast polyuretan/profoam användas.

Om du är osäker på vilket material som passar bäst för ditt projekt, är du välkommen att beställa gratis prover för att jämföra..

Hur kan jag som kund känna mig säker med kvalitén?

Vi förstår hur viktigt det är för dig som kund att känna dig trygg med kvalitén på våra produkter. Därför tillverkas våra produkter i fabriker som använder den senaste teknologin inom branschen och upprätthåller höga produktionsstandarder. Varje produkt genomgår noggranna kvalitetssäkringar för att säkerställa stabilitet, form och konsekvens. Innan leverans till dig kontrolleras produkterna en sista gång för att garantera att de håller högsta möjliga kvalitet.

Har du frågor om våra material eller processer? Tveka inte att kontakta oss – vi hjälper dig gärna!

Montering

För att göra det enkelt för dig att montera våra taklister och takrosetter, erbjuder vi tydliga steg-för-steg-guider samt instruktionsfilmer. Dessa resurser hjälper dig att få ett perfekt resultat varje gång.

Se våra bruksanvisningar för mer information.

Har du frågor om våra material eller processer? Tveka inte att kontakta oss – vi hjälper dig gärna!

Måste produkterna målas?

Alla våra produkter är behandlade med en vit grundfärg/primer och är redo att målas. Vi rekommenderar att använda vattenbaserade färger. 

D-cor ansvarar ej för resultatet efter målning eller annan ytbehandling, prova därför på en mindre yta om du önskar använda annan typ av färg.

Vilka öppettider har er kundtjänst?

Vi har öppet alla helgfria vardagar mellan 09.00-16.00. Övriga tider skicka gärna ett mejl till: [email protected], så svarar vi nästkommande arbetsdag.

Kan jag se varan någonstans innan jag köper den?

Nej, men vi skickar upp till 4 provbitar utan kostnad, det enda du betalar är frakten på 49 kr. Gäller för samtliga tak-, vägg-, fasad-, flex- och golvlister, taklister för indirekt ljus samt kornisch. Om du önskar fler än 4 provbitar betalar du 15 kr/st.

Har ni bytesrätt?

Vi erbjuder inte bytesrätt, men vi har en 30-dagars retur- och ångerrätt för alla våra produkter. Om du önskar byta till en annan produkt, kan du enkelt returnera den du beställt inom returrätten och göra en ny beställning på den önskade produkten. Observera att kostnaden för returen tillkommer. Om du är osäker på vilken produkt du ska välja, rekommenderar vi att beställa en provbit först.